don't dream your life, live your dream

Andra dagen som jag är hemma från praktiken. Förkylningen vägrar ge med sig, men jag är lika envis så vi får se hur detta går. Jag tänkte passa på att berätta om min resedestination som är Guatemala.

Guatemala är en republik i Centralamerika med en befolkning på cirka 11 miljoner. Huvudstaden är Guatemala City och det officiella språket är spanska. Förutom spanskan som talas av omkring 60% av befolkningen, finns det 23 officiellt erkända indianspråk som talas av omkring 40%. Katolsk kristendom var den enda religionen under kolonialtiden men protestantismen har ökat kraftigt i landet samtidigt som ursprungsbefolkningen är anknytna till mayareligioner. Landet har en lång historia som är anknyten till mayafolket, som fortfarande lever kvar. Inkomstskillnaderna i landet är mycket stora och omkring 75% av befolkningen lever under fattigdomsgränsen. Staten driver flera grund- och högskolor i landet. Dessa skolor är gratis, trots att kostnader för skoluniform, böcker, transport och liknande tillkommer. Detta gör att det blir svårt för den fattigare befolkningen att få utbildning. Många medel- och överklassbarn går i privata skolor. Endast 69,1% av landets befolkning över 15 år är läskunniga, vilket är den lägsta siffran i hela Centralamerika.

Jag kommer befinna mig i Antigua, som betyder "Guatemalas gamla stad". Det är en underbart vacker plats med färgglada hus och kullerstensgator. Antigua har blivit en av de mest populära platserna i Latinamerika för att läsa spanska. Staden har också blivit en populär turistort, framförallt för backpackers. Antigua brukar även kallas för Guatemalas disneyland för att staden är som en fantasivärld i jämförelse med resten av landet. Säkerheten går dock inte att jämföra med Europa men eftersom att det finns mycket turister i staden finns det även många poliser vilket gör staden relativt säker.

Eftersom att jag är väldigt kräsen vad det gäller mat så har jag tagit reda på vilka specialiteter de har i landet:
Pimentos rellenos - Paprikor fyllda med kött och grönsaker
Pepián - Köttgryta med grönsaker
Frijoles con arroz - Bönor och ris
Chuchitos - Ångkokta majsdegsrullar fyllda med kött eller grönsaker
Guacamole - Mosad avocado med lök och kryddor
Sesina - Marinerad biff I citron och apelsin
Chirmol - Tomat, mint och löksås


Kommentarer
Postat av: sofia.klangebo

Beeeeeella fyfan va du är cool som ska åka alldeles själv.

Jag vill också våga!

När är det du åker vännen?

Stor kram

2011-05-18 @ 17:56:47
URL: http://klangebo.blogg.se/
Postat av: Isabelle

Heeeej!!! Jag tycker att du ska utmana dig själv och boka en resa alldeles själv du med! Om jag vågar göra detta så är ingenting omöjligt! Jag åker den 3:e Juni så det är bara två veckor kvar nu.. Kram på dig vännen!

2011-05-19 @ 21:15:57
Postat av: sofia

Heeey gumman!

Ja jag vet, jag BÖR göra det och jag VILL. Jag hoppas jag får tummen ur röven och gör det SNART!

Lycka till hjärtat och HAVE FUN <3



Kramar

2011-05-21 @ 17:09:30
URL: http://klangebo.blogg.se/
Postat av: Storasyster

Naaajs Bella!

Fasiken va du är grym alltså...är så sjukt stolt så du förstår inte!

Usch, sitter här och bölar i min ensamhet när jag tänker på att du snart åker (bilderna fick mig att inse att det verkligen är på riktigt)...kommer sakna dig något enormt, men vilken resa du kommer göra och det är du SÅ värd!



Älskar dig min fina, rara lillasyster!



PUSS

2011-05-22 @ 23:14:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0