Annu en utmaning

Det har gatt annu en vecka.. tiden gar valdigt fort har! Jag har hunnit med massor denna vecka.. Jag maste erkanna att jag har varit valdigt dalig pa att plugga. Lararna har inte varit sa glada pa mig men denna vecka ska det bli andring pa det. Dessutom har jag privata lektioner istallet och mina tva larare kan typ inte ett enda ord pa engelska, hahah kan ni kanna min frustration eller?

Iallafall.. det var Annes fodelsedag i onsdags, vilket vi smygfirade redan pa tisdagen. Vi var forst pa ett stalle som heter "Monoloco" dar var det ladiesnight, drinkarna kostade 5Q, typ 3kr hahah. Vi gick vidare till stallet bredvid for dans. Martin som ar sonen i familjen jag bor hos, tvingade mig att dansa salsa. Sa himlans kul men jag vet inte om det riktigt ar min grej, som gammal basketspelare kan det vara svart att ta fram sin feminina sida hahah. Men roligt var det, dessutom sjong jag fodelsedagssangen for Anne pa hollandska, hon grat for att hon blev sa glad (jag hade verkligen ovat kan jag saga er). Pa onsdagen var vi ivag till en by som heter St. Antonio dar mayafolket lever. Vi fick uppleva ett brollop och eftersom att det var Annes fodelsedag fick hon vara bruden. Traditionerna ar valdigt olika beroende pa vilken by man bor i, men i denna by gar det till pa sa vis att bruden maste borja virka en duk till sin blivande svarmor i forhand, vilket tar cirka 8 manader. Pa brollopet maste man dansa i 12h och bruden maste direkt hem och laga ett antal tortillas annars far hon inte dela sang med sin man, hahaha det ar sa himla roligt tycker jag. Anne behovde dock inte laga nagra tortillas :) Vi firade Anne senare pa "rainbow", vilket ar en fantastisk restaurang som ar valdigt popular har, med god mat och livemusik. Pa torsdagen var det "dia de corpus", dagen da man firar Jesus kropp. Detta ar ett valdigt religiost land och har manga religiosa firanden. Det var en stor fest pa torget har i Antigua och denna fest fortsatter varje sondag i olika byar vid olika kyrkor. Valdigt haftigt var det.

Fredag (midsommar) var Annes sista dag i skolan sa vi lekte lite pa lektionen. Jag motte upp Josefin efter skolan for att handla lite infor midsommarmiddagen. Mums!!!! Nu skams jag lite men det var nog den godaste middagen ja har atit i Guatemala, svensk mat hahah. Jag provade for forsta gangen att ata sill, det ar ingenting jag foredrar men det gar faktiskt att ata. Mojito (Josefins katt) var lika nojd med maten. Ingen nubbe blev det men bannimig en jordgubbstarta, ater igen maste jag tacka Josefin som ordnade all mat, underbart gott var det!!! Igar gick jag upp 5:00 for vi skulle klattra upp for en aktiv vulkan i Antigua som heter Pacaya. Alla har pratat om att det ar en fantastisk upplevelse och hur vacker utsikten ar. Sjalvklart skulle det regna den dagen JAG skulle ta mig upp for denna j*vla vulkan. Ursakta men det var faktiskt ingen "fantastisk upplevelse". Det var det varsta jag varit med om! Nar vi val kommit upp kunde man inte se nagonting for det var varsta stormen, vi var tvungna att halla varandra i handerna for att inte tappa bort varandra. Det varsta var att de tvingade med tva hastar upp ifall att vi skulle bli for trotta. Vi sa till flera ganger att ingen av oss kommer satta oss pa dom dar stackars hastarna men anda sa var dom stackarna tvungna att ga hela vagen upp.. Jag slockade direkt nar jag kom hem och sedan mottes vi upp for att fira av Anne en sista kvall eftersom hon akte tillbaka till Holland igar. Buhu!

Bra bocker som ger en annan vinkel av livet.

Monoloco

Happy people

Ane blev bortgift med en 30 aldre man haha

Fodelsedagsbarnet

Smile

I miss you

"dia de corpus"

Kyrkan i Antigua

Shuhuuu

Sista spanska lektionen med Anne

Jag avskydde spelet men gav det ett forsok

MIDSOMMAR:

















Marknaden

Parken i Antigua



Pacaya: aldrig mer





Sista middagen med min alskade Anne




Kommentarer
Postat av: Seher

Hej bellaaaaaa!!!

Har precis hittat till din blogg och läst igenom alla inlägg, fan vad grymt av dig! Du har definitivt impat på mig iallafall, jag saknar ord för hur häftig du är!! Du kommer få ut sååå mycket av denna resa, tänk på det varje gång det är jobbigt! Hoppas resten av resan går så som du vill och ge dem där new york bratsen en rejäl utskällning om de är dryga igen! Massor av kramar och kärleeeek!!!!

2011-06-29 @ 19:26:34
Postat av: Seher

Hej bellaaaaaa!!!

Har precis hittat till din blogg och läst igenom alla inlägg, fan vad grymt av dig! Du har definitivt impat på mig iallafall, jag saknar ord för hur häftig du är!! Du kommer få ut sååå mycket av denna resa, tänk på det varje gång det är jobbigt! Hoppas resten av resan går så som du vill och ge dem där new york bratsen en rejäl utskällning om de är dryga igen! Massor av kramar och kärleeeek!!!!

2011-06-29 @ 19:27:59
Postat av: Anonym

Heeeej Seher! Vad roligt att du hittade hit och skrev en kommentar! Du har ju inte fb sa jag maste svara har haha. Tack sa jaaaatte mycket for dina ord, verkligen!!!! Det ar sant som far mig att klara denna utmaning, med stod fran er alla! Hahahaha du ar sa javla rolig, new york bruden har atnligen flyttat ut men dessvarre gar hon i samma skola som mig! Hur kommer du gora till hosten? Blir det nogo mer orebro for dig? Jag aker tillbaka sista helgen i augusti.. Halsa alla och ta hand om dig, njut av sommaren!!! Massor m kramar<3

2011-06-29 @ 19:52:54
Postat av: mum

Åh vad häftigt att få vara med i allt detta firande... det är alltid kul att få vara med om andras traditioner men kanske jättesvårt att lära sig om varje by har olika! hm knepigt..kämpa på i skolan något måste du ju ändå lära dej hahahaha...jag förstår vulkanen och hade jag varit där och sett vädret hade du inte fått gått upp!!! Nu har du varit uppe på vulkanen och nästa gång kan du ju välja något mindre farligt att klättra på du och Vanessa är ju helt galna med ert klättrande! <3 <3 <3 Saknade dej mer än vanligt i dag...men blev glad när jag läste om allt roligt du fått uppleva dags och skypa igen snart? <3<3<3 älskar, älskar, älskar dej <3

2011-06-30 @ 00:43:17
Postat av: Kristin

Puss på dig fina Isabelle! Det är så roligt att läsa din blogg. I morgon åker Mitra till Barcelona. Och jag åker förhoppningsvis till förlossningen denna vecka :)



Kram Kristin

2011-07-03 @ 22:05:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0