En sorlig film eller verklighet?

Jag tankte att jag skulle beratta lite om hur samhallet fungerar i Guatemala. Jag ar annu inte sadar jatte insatt i systemet men jag har hunnit regaera pa ganska mycket.. Forst och framst alla unga flickor som jag ser pa gatorna med 2-3 ungar var. Det ar barn som har barn! Tydligen sa ar preventivmedel inget man pratar om eller foredrar att anvanda. For inte sa lange sedan gick en prast ut i tidningen med en bild dar han holl i en kula (ett skott) och preventivmedel, han menade pa att det ar precis samma sak. Efter detta latsas alla manniskor som att preventivmedel aldrig har existerat. Foraldrar pratar inte om varken relationer eller sexualkunskap med sina barn. Barnen vaxer darmed upp med stor okunskap, de vet inte vad som egentligen hander vid ett samlag. For mig ar detta sjukt. De har sexualkunskap i skolorna men de flesta barn som blir gravida lever ute pa gatan och har ingen skolgang overhuvudtaget. Manniskor som lever har foredrar aven att fa sa manga barn som mojligteftersom att dessa barn ska forsorja sina foraldrar nar de inte langre kan arbeta.

Vad hande med pension? Det finns ingenting som heter pension i detta land, du ska klara dig pa egen hand. Och om du ar sjuk, sjukersattning? Forsorjningsbidrag? A-kassa? INGENTING, NADA! I Guatemala ska man betala12% skatt, vilket ar sjukt lagt for oss men detta ar ett fattigt land. Dock sa kommer alla runt detta for ingen vill betala skatt. De rika vill absolut inte dela med sig av sina pengar till de fattiga. Det ar mycket svartarbete i Guatemala, detta ar sjalvklart olagligt men situationen gar inte att kontrollera. Guatemala ar i en valdigt dalig funktionell situation eftersom att ingen vill betala skatt. Hor pa detta.. Om en manniska tjanar mer an 33 000Q (motsvarar ungefar 30 000kr) maste denna redovisa pengarna genom kvitton. Staten menar pa att man klarar sig pa 33 000Q och darfor vill de veta vad man gor med resten av pengarna. VA? For mig ar detta sjukt..

3% av befolkningen ar rika, detta ar cirka 15 familjer i landet som ager alla pengar. Dessa familjer ar aven européer!!! Bland annat svenskar och jag skams over det! Familjerna ager det mesta i Guatemala, all produktion, mark, industrier och har makten over all media. 60% av manniskorna ar fattiga och 30% ar riktigt fattiga, de ager ingenting alls, inte ens ett tak over huvudet. Dessa manniskor lever i bergen, vilket ar livsfarligt!
En "normal" eller "standard" lon i Guatemala ligger pa 2500-2800Q (cirka 2100-2400kr). Aven fast det ar billigare att leva i Guatemala an i Sverige sa gar det inte att leva pa dessa pengar. Och det ar en standard lon!!! Som sevitris/bartender far man cirka 10Q/h!!!! Typ 7kr! Det ar skrattretande..

Jag maste bara tillagga att aven fast manniskor har det jakligt tufft i detta land sa har jag aldrig upplevt sa mycket gladje bland befolkningen. Varje dag nar jag gar till skolan ser jag manniskor halsa pa varandra pa gatorna, alla ler mot alla oavsett hudfarg, sprak eller kon. Det ar haftigt ska jag saga er!

Kommentarer
Postat av: mum

Helt galet, det låter helt galet...men hur får man då bukt med det hela?... Hm lite svårt att förstå hur mycket kostar maten? Typ 5 kg ris och sån´t...så man får något att jämföra med menar jag... Jag förstår hur du menar med att man skäms..när de rika inte ens kommer från landet utan bara utnyttjar helt sjukt... Jag är glad att du kom ner från vulkanen igen iallafall. :D pussar och kramar till tusen Älskar älskar älskar dej :)

2011-06-27 @ 21:52:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0