Storre skillander an vad jag trodde

Jag vet att jag suger men jag ar nog inte riktigt en bloggmanniska. Jag ska forsoka att sammanfatta denna vecka men tyvarr blir det inga bilder (tummen ner). Jag borjade antligen mitt volontararbete denna vecka, vilket jag var valdigt exalterad for. Jag blev dock flyttad till ett annat projekt eftersom att det forsta projektet jag skulle vara i lag en bit utanfor Antigua sa det skulle kosta en hel del att ta mig fram och tillbaka. Nu jobbar jag i en skola som heter "casa de ninos" och ligger i Johotenango som ar cirka 10 min fran Antigua. Pa onsdagen skulle jag ta mig dit pa egen hand och akte saklart vilse. Eftersom att det ar ganska farligt att ga runt i Guatemala ensam, speciellt nar man inte vet vart man ar, sa fick jag lite panik. Jag satte mig pa en buss som skulle tillbaka till Antigua men innan vi borjade aka sa hoppade jag genast av. Jag kande att jag inte ville ge upp sa latt aven fast jag virrat runt i en hel timme. Jag rigde upp min volontarkontakt pa skolan och han forsokte hjalpa mig, tillslut sa tog jag en tuktuk och kom fram runt halv 10, nar jag borjade 8. Personalen skrattade at mig nar jag kom fram, jag var inte lika glad men nar jag slappt paniken sa kunde aven jag skratta at det.

Ungarna ar mellan 1-5 ar. Det ar tre olika klasser med tre olika larare. Det ar cirka 40 barn i skolan men det ar sallan alla dyker upp. Ingen pratar engelska. Forstar ni vad detta innebar? Att jag maste anvanda min keffa spanska. Vilket ar bra men fan vad man for svalja stoltheten och bara gora sina misstag, viket inte ar min grej egentligen. Ungarna kommer ibland med klubbor i munnen, som de dessutom springer runt med. I vaskorna har de allt fran godis, kex, juice med bara socker i och andra onyttigheter. Forstar ni da hur galna de blir efter allt socker de far i sig? Jag skulle inte helle kunna sitta still pa rumpan och jag ar nagra ar aldre. Lararna gar ocksa och ater chocklad och godis. Det ar helt sjukt! De har inga rutiner overhuvudtaget, vi ar for det mesta ute (nar vadret tillater det) och da sitter lararna pa banken och pratar skit medan jag springer runt som en idi*t. Tyvarr sa larde sig ungarna mitt namn redan forsta dagen sa hela dagarna skriker de efter mig eftersom att ingen av lararna leker med dem. Jag forsoker gunga fyra ungar samtidigt som jag forsoker stoppa nagot tjaffs (vilket ar svart nar jag inte kan spraket, sa det blir ganska opedagogiskt) och spela fotboll med grabbarna. Sa fort jag lamnar planen sa borjar grabbarna braka sa jag forsoker att spendera min tid dar (Daniel akta dig, jag kommer ikapp). Skolan stanger vid 12:00, jag forstar inte riktigt vad foraldrarna gor med sina barn efter det. Men de jobbar inte riktigt som de svenska tiderna har dock. Iallafall.. nar jag aker hem 12:00 sa sitter jag pa bussen med huvudvark och forsoker att halla mig vaken, jag ar helt slut med andra ord. Jag tycker dock att det ar otroligt roligt att vara dar och jag kanner mig verkligen uppskattad av barnen. Men jag tycker att det ar jobbigt att se hur det gar till, lararna har ingen som helst gladje for sitt yrke och det gor mig ledsen. Dessa barn fortjanar sa mycket mer!

Helgen.. Det hande inte sa himla mycket, fredagen skulle jag ga ut med nagra vanner. Jag skulle ta en liten tupplur innan och somnade for natten istallet hahah, helt slut efter forsta vckan pa jobbet. Pa lardagen vaknade jag upp till underbart vader sa jag tog med mig bikinin och gick ivag till ett hotell i narheten for att simma och sola for forsta gangen sen jag kom hit. Jag bara lag dar och laste min bok (tack igen Meryem hahah) och njot av vadret. Jag och Josefin lyxade till det och gick till McDonalds for middag (skams). Tidigt pa sondagen akte jag med min van Haley och hennes typ 8 vanner till stranden, MonteRico, som ligger typ 2 timmar harifran. Vi hade det sa himla bra, stralande sol var det. Det gick knappt och simma eftersom att vagorna var typ 20 meter hoga, jag har aldrig aldrig sett sa hoga vagor, as haftigt var det! Det var en lyckad dag iallafall och nar jag kom hem insag jag att jag brant mig overallt, JAG LOVAR Danijela jag anvanda sol lotion men det hjalpte inte pa min bleka kropp! Nu ar klockan 16:00 har och jag ska hamta min tvatt, maste tyvarr springa. Vill bara avsluta med att saga att jag har varit hos lakaren for mina utslag och har nu fatt salva och tabletter sa jag haller tummarna for att det kommer bli bra for jag har inte sovit pa tva natter for att det kliar sa mycket! Men iallafall.. ni behover inte oroa er langre!!!! Besos!




Jag saknar mina prinsessor!!!!!!

Kommentarer
Postat av: mum

Åh jag blev så glad att se att du skrivit vi har gått om varandra flera dagar nu!!! Låter inte som om det går någon nöd på dej iallafall...då har du kommit ikapp vår solbränna som vi fick här hemma i början på sommaren för sen har det inte varit något "bra" väder. Frågar du någon så kommer de att säga att vi hade en såååå fin sommar läs (en och en halv vecka!)



Förstår att du somnade på fredagen det är tufft att vara i topp flera timmar i sträck och det du gör ÄR pedagogiskt mer än att sitta på en bänk i alla fall... Hoppas den här veckan går lättare och att du snart kommer in i språket, förmodligen gör du det utan att du tänker på dej. Barn är underbara lärare :D älskar älskar älskar dej och saknar saknar saknar dej <3 <3 <3

2011-07-24 @ 12:31:05
Postat av: Meryem

Herregud vad upprörd jag blir av att läsa om lärarna, vilka idioter!! Stackarstackars barn!v :( Men bra att du trivs hjärtat, det gör mig jätteglad. Det var ju trots allt volontärsdelen du åkte dit för liksom. Var försiktig och gå inte runt så mycket själv. Jag saknar dig otroligt mycket!!!!! KÄMPAKÄMPA p.s GLÖM INTE dricka mycket vatten och fruktigvätska när du är ute i solen och solar. DS <3 love you!

2011-07-24 @ 14:17:39
Postat av: ems

Hemskt att läsa om hur de går till, hur lärarna inte engagerar sig i barnan. Helt sjukt, och sorgligt. Stackars barn. Tur att dom har dig där nu ett litet tag, dom kommer nog att minnas dig föralltid med ett leende på läpparna. Det du gör för dom betyder nog jättemycket för dom alla, och jag förstår att de värmer i dig att få kunna göra detta för dom också. Var försiktig bara Bells! Saknar dig nåt enormt, ta hand om dig nu. Love you!

2011-07-26 @ 00:35:35
URL: http://emstheone.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0